Thursday

BIBLIOGRAPHY

BIBLIOGRAPHY
| Primary Sources | Works With Opus Number | Works Without Opus Number |
| Editions 
Search the Bibliography alphabetically by author

Locations listed in "Notes" section are those used by RISM; the common ones are as follows:
D: Kl =
Kassel (Germany), Landesbibliothek und Murhardsche Bibliothek der Stadt Kassel
.
GB: Och =
Oxford, Christ Church Library. GB: Lbl = London
, British Library. GB: Gu = Glasgow University Library.
I: Baf = Bologna, Biblioteca dell'Accademia Filarmonica.
I: Bc = Bologna, Biblioteca del civico museo bibliografico musicale.
I: Fn = Firenze, Biblioteca Nazionale Centrale.
I: Vnm = Venezia, Biblioteca Nazionale Marciana. I: Vc = Venezia, Biblioteca Correr.
PL: WRu = Wroclaw (Poland), Biblioteka Uniwersytecka (Breslau, University Library).
PRIMARY SOURCES This section contains the original publications and facsimiles of Strozzi's works
Works With Opus Number
Rosand, Ellen, ed. , Italian Cantata in the seventeenth century, v. 5. Garland Press, 1986. ISBN 824088794
Notes: contains facsimile prints of most (but not all) solo works from Op. 2-8.
Strozzi, Barbara. Op. 1: Il primo libro de madrigali.
Venice: Alessandro Vincenti, 1644.
Notes: Locations: I: Fn (Mus.Ant. 104). I: Bc (BB366).
Strozzi, Barbara. Op. 1: Il primo libro de madrigali. [Facsimile]
Stuttgart:
Cornetto-Verlag, 2002. ISMN M-50100-121-7, Catalog number FES8.
Strozzi, Barbara. Op. 2: Cantate, ariette e duetti. Venice: Gardano, 1651.
Notes: Locations I: Fn (Mus.Ant. 30); GB:Och.
Strozzi, Barbara. Op. 2: Cantate, ariette e duetti. [Facsimile]
Stuttgart:
Cornetto-Verlag, 2000. ISBN M-50100-120-0, catalog number FES7.
Strozzi, Barbara. Op. 3: Cantate, ariete a uno, due, e tre voci.
Venice: Gardano, 1654.
Notes: Locations: GB: Lbl.
Strozzi, Barbara. Op. 3: Cantate, ariete a uno, due, e tre voci. [Facsimile]
Stuttgart:
Cornetto-Verlag, 2000. ISBN M-50100-119-4, catalog number FES6.
Strozzi, Barbara. Op. 5: Sacri musicali affetti.
Venice: Gardano, 1655.
Notes: Location PL: WRu.
Strozzi, Barbara. Op. 5: Sacri musicali affetti. [Facsimile]
New York: Da Capo Press, 1988. ISBN 306761955
Strozzi, Barbara. Op. 5: Sacri musicali affetti. [Facsimile]
Stuttgart:
Cornetto-Verlag, 1998. ISBN M-50100-067-8, catalog number FES1.
Strozzi, Barbara. Op. 6: Ariette a voce sola.
Venice: Gardano, 1657.
Notes: Location I: Bc (BB367).
Strozzi, Barbara. Op. 6: Ariette a voce sola. [Facsimile]
Stuttgart:
Cornetto-Verlag, 1999. ISBN M-50100-087-6, catalog number FES2.
Strozzi, Barbara. Op. 7: Diporti di Euterpe, overo Cantate e ariette a voce sola.
Venice: Gardano, 1659.
Notes: Location I: Bc (BB368).
Strozzi, Barbara. Op. 7: Diporti di Euterpe, overo Cantate e ariette a voce sola [Facsimile], Piero Mioli, ed.
Florence:
Archivum Musicum, Cantata Barocca #3, 1980.
Strozzi, Barbara. Op. 7: Diporti di Euterpe, overo Cantate e ariette a voce sola. [Facsimile]
Stuttgart:
Cornetto-Verlag, 1999. ISBN M-50100-081-5, catalog number FES3.
Strozzi, Barbara. Op. 8: Arie.
Venice: Gardano, 1664.
Notes: Location I: Baf
(Fondo Antico 1 68); I: Bc (BB422) (manuscript version).
Strozzi, Barbara. Op. 8: Arie. [Facsimile]
Bologna: Antiquae Musicae Italicae Studiosi: Monumenta Veneta. Forni reprint, 1970.
Strozzi, Barbara. Op. 8: Arie. [Facsimile]
Stuttgart:
Cornetto-Verlag, 2000. ISBN M-50100-126-2, catalog number FES4.
Works Without Opus Number
Strozzi, Barbara. Havete torto. S, bc.
Manuscript. D: Kl, MS Collection of cantatas, fol. 34, 1681
Strozzi, Barbara. Presso un Ruscello Algente. S, bc.
Manuscript. Venice
, Museo Correr, busta 2.35.
Notes: missing the end of the piece
Strozzi, Barbara. Quis dabit mihi. ATB, bc. in Marcesso, Bartolomeo, ed. Sacra Corona: Motetti a due e tre voci di diversi eccelentissimi autori moderni. Venice: Francesco Magni called Gardano, 1656.
Notes: US: LC (M1490.M185S2). GB: Och. Microfilm: LC, Harvard, UNC-ChapelHill.
Edition 
Mardinly.
Strozzi, Barbara. Un amante doglioso. bass and basso continuo
Manuscript. D: Kl, MS Collection of cantatas, fol. 34, 1681
EDITIONS OF STROZZI WORKS
Archer, Gail, ed. Cantate, ariete a una, due e tre voci, Opus 3. Recent Researches in the Music of the Baroque Era, vol. 83.
Madison, WI: A-R Editions, 1997. ISBN 895793881
Blankenburg, Elke M. Barbara Strozzi: [1.01] Proemio dell'opera; [1.18] Al Battitor di Bronzo della sua crudellissima Dama; [1.02] Canto di bella bocca; [1.08] Dialogo in partenza, Il Primo Libro de Madrigali für zwei Stimmen und Basso Continuo.
Kassel: Furore-Verlag, 1993. ISBN 500125310
Bonaventura, Arnaldo. Ariette di Francesca Caccini e Barbara Strozzi.
Rome: Casa Editrice Musica, 1930.
Notes: includes Chiamata a nuovi amori [2.07] and Noiosa Lontananza [2.13].
These are the same as the editions in Nuova musica.
Bonaventura, Arnaldo. "Chiamata a nuovi amori [2.07]". In Nuova musica, XI. 1906; p. 101-102.
Bonaventura, Arnaldo. "Noiosa Lontananza [2.13]". In Nuova musica, XII. 1907; p. 209-210.
Bonaventura, Arnaldo. "Un' arietta di Barbara Strozzi", Nuova musica, X. 1905; p. 61. Notes: Article and edition of La Fanciuletta Semplice [2.05]. p. 67-68.
Collins, Dennis. Performance editions of various works. Prima La Musica Publishing, 2008. Includes "[5.12] Nascente Maria," "[5.03] Gaude Virgo," "[5.07] O Maria," "[5.11] Salve Regina," and "[6.17]Sospira, Respira."
Dellal, Pamela. Performance editions of various works. Privately published; contact the author.
Dorumsgaard, Arne, ed. "Barbara Strozzi: [2.05] La fanciulletta semplice", Five Early Italian Songs. Huntsville, TX: Classical Vocal Reprints, 1987.
Glenn, Mabelle, and Bernard Taylor, ed. "Barbara Strozzi: [2.20] Amor dormiglione", Classic Italian Songs for School and Studio, vol. 3. Bryn Mawr, PA: Oliver Ditson, 1968.Gower-Smith, Charlie. Barbara Strozzi: Hor Che Apollo [8.03]. IMSLP; n.d.
Jeppesen, Knud, ed. "Barbara Strozzi: [2.05] La fanciulletta semplice; [2.11] La Travagliata", La Flora; Arie Antiche Italiane, vol. 2. Copenhagen: Wilhelm Hansen, 1949.
Kim, Moonyoung. A critical modern edition of Barbara Strozzi's I sacri musicali affetti (op. 5, 1655), Manhattan School of Music, DMA Thesis, 1995.
Notes: Transcription with figured bc, translations and notes. Cannot be copied, must be viewed at library.
Kolb, Richard, ed. Barbara Strozzi: Complete Works, Cantate, Ariette, e Duetti, Opus 2. Los Alamos, NM: Cor Donato Editions, 2014.
Kolb, Richard, ed. Barbara Strozzi: Complete Works, Ariette a Voce Sola, Opus 6. Los Alamos, NM: Cor Donato Editions, 2015.
Kolb, Richard, ed. Barbara Strozzi: Complete Works, Diporti di Euterpe, Opus 7. Los Alamos, NM: Cor Donato Editions, 2015.
Kolb, Richard, ed. Barbara Strozzi: Complete Works, Arie, Opus 8. Los Alamos, NM: Cor Donato Editions, 2016.  
Kolb, Richard, ed. Barbara Strozzi:  Che si può fare?, Opus 8. Los Alamos, NM: Cor Donato Editions, 2015.
Kolb, Richard, ed. Barbara Strozzi: L'Astratto. Kassel: Furore-Verlag, 1996. ISBN 500125549
Kolb, Richard, ed. Barbara Strozzi:14 Arien aus opus II für Sopran oder Tenor und Basso continuo.
Kassel: Furore-Verlag, 1996. ISBN 500125617.
Notes: These editions have been superseded by completely revised and new editions by the author for Cor Donato Editions, 2014.
Kosciesza, Andrew, ed. Barbara Strozzi: 5 Madrigals for 2-5 voices. Bryn Mawr, PA: Hildegard Publishing Company, 1998.
Notes: Includes 1.13 L'amante modesto; 1.14 Il Contrasto de' cinque sensi; 1.15 Priego ad amore; 1.20 Vecchio Amante; 1.24 L'amante timido eccitato. Also available as individual pieces in choral octavo.

Landriscina, Andrea
, ed. La mia donna perchè canta 2.25, Performance edition PDF file
Non pavento 6.02, Performance edition PDF file
Non ti doler mio cor 6.13, Performance edition PDF file
Sospira, respira 6.17, Performance edition PDF file
Lagrime mie 7.04, Performance edition PDF file
Mi fa rider la speranza 7.10, Performance edition PDF file

MacClintock
, Carol, ed.. "Barbara Strozzi: [7.04] Lamento:Lagrime mie, a che vi trattenete", The Solo Song 1580-1730; p. 81ff. New York: Norton, 1973. Notes: piano realizationMagner, Candace A., ed. Barbara Strozzi: Complete Works, Diporti di Euterpe, Opus 7. Los Alamos, NM: Cor Donato Editions, 2015.
Magner, Candace A.
, ed. Barbara Strozzi: Complete Works, Cantate, Ariette, e Duetti, Opus 2. Los Alamos, NM: Cor Donato Editions, 2014.

Magner, Candace A., ed. Barbara Strozzi: Complete Works, Ariette a Voce Sola, Opus 6. Los Alamos, NM: Cor Donato Editions, 2015.
Magner, Candace A., ed. Barbara Strozzi: Complete Works, Diporti di Euterpe, Opus 7. Los Alamos, NM: Cor Donato Editions, 2015.
Magner, Candace A., ed. Barbara Strozzi: Complete Works, Arie, Opus 8. Los Alamos, NM: Cor Donato Editions, 2016. 
Magner, Candace A., ed. Barbara Strozzi: Erumpebat [5.06]. Cor Donato Editions, 2012.
   original key for contralto; transposed key for mezzo-soprano; transposed key for soprano.
Magner, Candace A., ed. Barbara Strozzi: In Medio Maris [5.02]. Cor Donato Editions, 2012.
   original key for contralto; transposed key for mezzo-soprano; transposed key for soprano.
Magner, Candace A., ed. Barbara Strozzi: Miei Pensieri [6.05]  for soprano. Cor Donato Editions, 2012.
Magner, Candace A., ed. Barbara Strozzi: Presso un Ruscello Algente [WoO2]. Cor Donato Editions, 2012. Original key for soprano; transposed key for mezzo-soprano.
Magner, Candace A., ed. Barbara Strozzi: Salve Sancta Caro [5.04] for soprano. Cor Donato Editions, 2012.
Magner, Candace A., ed.
Barbara Strozzi: Tradimento [7.09]. Cor Donato Editions, 2012.
   original key for soprano; transposed key for mezzo-soprano.

Mardinly, Susan. "Barbara Strozzi and The Pleasures of Euterpe”, Ph.D. Diss., University of Connecticut, 2004. Notes: Includes performance editions of some works of Opus 7.
Mardinly, Susan, ed. Barbara Strozzi: 5 Madrigals for 2-3 voices.

Fayetteville, AR: ClarNan Editions, 2003.
Notes: Includes 1.04 "Le tre grazie a Venere", 1.09 :Godere e tacere:, 1.12 "Godere in gioventù", 1.21 "Dal pianto de gli amanti scherniti", 1.23 "La Vittoria".

Mardinly, Susan, ed. Barbara Strozzi: Cantata a S. Anna [5.01].
Fayetteville, AR: ClarNan Editions, 2003.
Mardinly, Susan, ed. Barbara Strozzi: Fin che tu spiri [7.03].
Fayetteville, AR: ClarNan Editions, 2005.
Mardinly, Susan, ed. Barbara Strozzi: Quis dabit mihi [WoO]. For ATB, bc.
Fayetteville, AR: ClarNan Editions, 2004.
Mardinly, Susan, ed. Barbara Strozzi: 9 Ariettas.
Notes: Includes Op2-Chiamata a Nuovi Amori; Begl’occhi, bel seno; Noiosa lontananza; Op3-Amor non si fugge; Con male nuove, non si puo cantare; Op6- Non ti doler mio cor; Rissolvetemi, pensieri; Op7-Pensaci ben mio core; Basta così, v'ho inteso!
Mingardo, Raffaele. "Barbara Strozzi: [2.04] Costume de grandi; [2.08] La crudele, che non sente, non vede, non parla; [2.20] Amor Dormiglione", Arie Italiane: dal XIII al XVIII secolo, per basso-baritono/ elaborazione a cura di Raffaele Mingardo.
Milan: Edizioni Suvini Zerboni, 1976.
Notes: arranged for B with piano realization.
O'Drisceoil, Tom. Performance editions. see http://imslp.org/wiki/Sacri_Musicali_Affetti,_Op.5_(Strozzi,_Barbara) Parisotti, Alessandro, ed. "Barbara Strozzi: [2.20] Amor dormiglione", Piccolo Album di Musica Antica.
Milan: Ricordi, 1892.
Raney, Carolyn, ed. "Barbara Strozzi: [1.11] Con le belle non ci vuol fretta. SATB with continuo", Nine Centuries of music by Women Series.
New York: Broude Bros., 1978.
Raney, Carolyn, ed. "Barbara Strozzi: [1.03] Consiglio amoroso: for SAB with Continuo", Nine Centuries of music by Women Series. New York: Broude Bros., 1978.
Ricci, Vittorio, ed. “Barbara Strozzi: [2.07] Chiamata a nuovi amori”, Antiche Gemme Italiane.
            Milan: Ricordi, 1949.
Ritchey, Doris Ellen.  A Performing edition of selected arias from Barbara Strozzi's Ariette a voce sola, Opus 6.
  
         University of Georgia, 2000. DMA thesis. Also Bryn Mawr, PA: Hildegard Publishing Company, 2001. (Catalog number 02117)
            Notes: includes [6.05] Miei pensieri, e che bramate?; [6.07] Amore è bandito; [6.09] Lilla mia, non ti doler; [6.12] Lilla dici ch'io non t'amo; [6.13] Non ti doler, mio cor; [6.16] Chi brama in amore.
Roberts, Deborah. Performance editions privately published. Contact the author.
Schulenberg, David. "Barbara Strozzi: [3.01]", Music of the Baroque: An Anthology of Scores.
            New York: Oxford University Press, 2001. ISBN 019512233X
Stanley, Elizabeth, ed. Barbara Strozzi: In Medio Maris.
  
         Privately published. Contact the author.
Straus, Joseph N., ed. “Barbara Strozzi: [6.04] Dessistete omai, pensieri; [8.03] Hor che Apollo è a Teti in seno”, Music by women for study and analysis.
           
Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1993.
Thorn, Benjamin, ed. Barbara Strozzi: [2.01] Donna di Maestà.
           
American Recorder Society. ISSN 0003-724
            Notes: Arrangement for recorder and piano.
Tonalli, Francesco, ed. “Barbara Strozzi: [6.11] Rissolvetevi pensieri, [6.16] Chi brama in amore", Arie a Voce Sola di Diversi Auttori.
            Venice: Alessandro Vincenti, 1656. RISM 1656(4)
            Notes: BritLib microfilm, Harvard . Reprint Facsimile available from Cornetto-Verlag, Stuttgart, Germany, catalog number FES5, ISBN M-50100-091-3.
Torchi, Luigi, ed. Eleganti Canzoni ed Arie Italiane del Secolo XVII. Saggi Antichi ed inediti della Musica Vocale Italiana.Milano: G. Ricordi & C. (No Date)
            Notes: Op. 6.07 Amor è Bandito.
Vatielli, Francesco, ed. “Barbara Strozzi: [8.08] Non c'è più fede”, Antiche Cantate d'Amore.
            Bologna: F. Bongiovanni, 1912, 1920.
            Notes: NYPL Microfilm.
DC, RQM, non-lending.Other libs.
Wong, Randall, ed. “Barbara Strozzi: [8.03] L'Astratto; [8.03] Hor che Apollo”, Women Composers: music through the ages, ed. M. Schleifer and S. Glickman, v. 2; p. 56-97.
            New York: G.K. Hall, 1996. ISBN 0816105634
            Notes: also excerpted in edition, Bryn Mawr: Hildegard Publishing, 1998.

Wong, Randall. Barbara Strozzi's Arie, Op. 8 (1664): An Edition and Commentary.
  
         Stanford University, 1992. D.M.A. Thesis.
            Notes: Includes modern transcriptions of all the Opus 8 works, voice and unfigured basso continuo. Commentary, Italian texts and English translations. "L'Astratto" [8.04] and "Hor che Apollo" [8.03] as published in the G.K. Hall and Hildegard editions, are taken from this thesis.

SECONDARY SOURCE MATERIALS CONTEMPORARY WITH STROZZI
Accademia degli Unisoni.  Satire, e altre raccolte per l'Accademia de gli Unisoni in casa di Giulio Strozzi.
            Venice: Located at Biblioteca Nazionale Marciana. I: Vnm Cl.X, Cod. CXV = 7193.
Accademia degli Unisoni.  Veglie de' Signori Unisoni. (Veglia Prima; Veglia Seconda; Veglia Terza di Signori Accademici Unisoni)
            Venice: Sarzina, 1638.
            Located at Venice: Biblioteca Nazionale Marciana. I: Vnm  119 C 240.
Fontei, Nicolò. Bizzarrie Poetiche poste in musica. A 1.2.3 voci
  
         Venice: Bartholomeo Magni, 1635.
            Notes: Dedicated to Giovanni Paolo Vidman. RISM F1485. GB: Och. I: microfilm
Fontei, Nicolò. Bizzarrie Poetiche posta in musica, Libro Secondo. A uno, doi, e tre voci.
           
Venice: Bartolomeo Magni, 1636.
            Notes: Dedicated to Giorgio Nani. RISM F1486. GB: Och. I: microfilm.; also Fond. G. Cini: negative photo print.
Fontei, Nicolò. Bizzarrie Poetiche posta in musica, Libro Terzo. A uno, doi, e tre voci.
           
Venice: Alessandro Vincenti, 1639.
            Notes: Dedicated to Claudio Du Houssazy. RISM F1488. I: BO
Loredano, Giovanni Francesco and Girolamo Brusoni (attrib).  Le glorie de gli Incogniti; p. 280ff.
            Venice: apresso Francesco Valvasense, 1647.

            Notes: located I: Vnm 69 C 239 or 388 D 116. (microfilm?) at UCBerk, UCArl, Yale, Clark, Harvard, WashU, Duke, URochester, Rice, UIowa, JohnHopkins, UMich, UOxford.
Strozzi, Barbara. La Contesa del Canto, e delle Lagrime. In G.F. Loredano Bizzarrie academiche.
  
         Venice: Sarzina, 1638.
            Notes: location I: Vnm 69 C 239 and 210 C 089. Venice: Correr. Torrefranca - S.A.H.I.334. English translation as Academical discourses (London, 1664) p. 99ff.
Strozzi, Giulio. Poesie per il Primo libro de' madrigali di Barbara Strozzi. Anna Aurigi, ed.
            Firenze: Studio Editoriale Fiorentino, 1999. ISBN 8887048185
MUSICAL AND HISTORICAL ANALYSIS
Analysis specifically on Barbara Strozzi
Camiz, Franca Trinchieri. "La Bella Cantatrice: I Ritratti di Leonora Barone e Barbara Strozzi a Confronto", Musica, Scienza e idee nella Serenissima durante il Seicento. Atti del convegno internazionale, Venezia, Palazzo Giustinian Lolin 13-15 dicembre 1993, ed. Francesco Passaore and Franco Rossi; p. 285-294.
            Venice: Fondazione Ugo e Olga Levi, 1996.
Glixon, Beth L. “More on the Life and Death of Barbara Strozzi”, The Musical Quarterly, 83/1; 1999; p. 134-141.
Glixon, Beth L. “New Light on the Life and Career of Barbara Strozzi”, The Musical Quarterly, 81/2, 1997; p. 311-335.
Inglis, Katherine. Le Musiche di Barbara Strozzi. Tesi di laurea, U. degli Studi di Pavia, Scuola di Paleografia e Filologia Musicale, 1987. Non-doctoral thesis.
Magner, Candace A. "Barbara Strozzi: A Documentary Perspective", The Journal of Singing, 58/5, 2002.
            Notes: The numbered catalog of Strozzi's works, a complete discography and a classified bibliography of original sources, secondary sources, analyses.
Mardinly, Susan. "Barbara Strozzi: From Madrigal to Cantata", The Journal of Singing, 58/5, 2002.
Meyer, Klara, ed. “Barbara Strozzi”, Annäherung IV: an seiben Komponistinnen.
            Kassel: Furore-Verlag, . ISBN 3980132668
Pecknold, Sara M. "'On lightest leaves do I fly': Redemption and the Renewal of Identity in Barbara Strozzi's Sacri musicali affetti (1655)" Ph.D. dissertation, Catholic University of America, 2015. 

Raney, Carolyn, ed. “Strozzi, Barbara”, New Grove Encyclopedia of Music and Musicians, ed. Stanley Sadie; p. 294.
           London: Macmillan, 1980.
Rosand, David & Ellen Rosand. “"Barbara di Santa Sofia" and "Il Prete Genovese": On the identity of a portrait by Bernardo Strozzi”, Art Bulletin, 63/2, 1981; p. 249-258.
Rosand, Ellen. “Strozzi, Barbara”, New Grove Encyclopedia of Women in Music, Julie Anne Sadie and Rhian Samuel, eds. New York: Macmillan, 1995.
Rosand, Ellen. “Strozzi, Barbara”, New Grove Encyclopedia of Music and Musicians, 2nd ed.
           
London: Macmillan, 2001. vol 24, p. 606-607.
Rosand, Ellen. “Barbara Strozzi, virtuosissima cantatrice: the Composer's Voice”, JAMS, XXXI, 1978; p. 241-281.
Rosand, Ellen, ed. “Introduction”, Italian Cantata in the seventeenth century, v. 5.
            Garland Press, 1986. ISBN 824088794
Rosand, Ellen. “The Voice of Barbara Strozzi”, Women Making Music, ed. J.M. Bowers and J. Tick; p. 168-190.
            Champagne-Urbana, Ill.: University of Illinois Press, 1986. ISBN 252012046
Rosand, Ellen, ed. Barbara Strozzi: I Sacri Musicali Affetti [Facsimile], Women Composers Series #21.
           
New York: Da Capo Press, 1988. ISBN 306761955
Roughol, Sophie. “Baroque Women (1): Barbara Strozzi”, Goldberg, vol 1, Nov. 1997; p. 30-31.

General Analyses, including material on Barbara Strozzi and her circle:
Adkins Chiti, Patricia. Almanacco delle virtuose, primedonne, compositrici e musiciste d'Italia: dall' A.D. 177 ai giorni nostri.
  
         Novara: Istituto geografico DeAgostini, 1991.
Aurigi, Annaed.. Giulio Strozzi:Poesie per il Primo libro de' madrigali di Barbara Strozzi.
            Firenze: Studio Editoriale Fiorentino, 1999. ISBN 8887048185
Berdes, Jane L. Women Musicians of Venice; p. 237.
            New York: Oxford University Press, 1993. ISBN 198162367
Bertollo, Giovanni Battista. Giovanni Widmann (1570-1634): mercante del fondaco dei tedeschi.
 
           Venezia: tesi di laurea: anno accademico 1970-1971. Università degli studi di Padova, facolta di magistero, Istituto di storia moderna.
            Notes: detailed information on the Vidman family.
Bonaventura, Arnaldo. “Le donne italiane e la musica”, Rivista Musicale Italiana, XXXII, 1925; p. 519-534.
Bowers, Jane M. “The Emergence of Women Composers in Italy, 1566-1700”, Women Making Music, ed. J.M. Bowers and J. Tick; p. 116-167.
            Champagne-Urbana, Ill.: University of Illinois Press, 1986. ISBN 252012046
Briscoe, James R., ed. Historical Anthology of Music by Women.
            Bloomington, Ind.: Indiana University Press, 1986.
Carapezza, Paolo Emilio. "Musiche e muse: Compositrici nel Rinascimento (Music and muses: Women composers in the Renaissance)". In Musica senza aggettivi: studi per Fedele d'Amico, a cura di Agostino Ziino. Quaderni della Rivista italiana di musicologia.
            Firenze: Olschki, 1991, p. 21-30. RILM 92-02016-ae.
Feldman, Martha. City Culture and the Madrigal at Venice.
  
         Berkeley: University of California Press, 1995.
            Notes: includes information on the Strozzi family before Giulio.
 Glickman, Sylvia, and M. Schleifer, ed. Women Composers: music through the ages. See also Wong.
            New York: G.K. Hall, 1996. ISBN 0816105634
Harran, Don. “Circolazione letteraria e circolazione musicale del madrigale : il caso G.B. Strozzi”, Il madrigale tra Cinque e Seicento, Problemi E Prospettive. Serie Di Musica E Spettacolo. ed. Paolo Fabbri.
            Bologna, Società editrice il Mulino, 1988.
Jackson, B.G. “Musical Women of the Seventeenth and Eighteenth Centuries”, Women and music: a history, ed. K. Pendle; p. 61-63.
            Bloomington, Ind.: Indiana University Press, 1991. ISBN 253343216
Jezic, Diane and Elizabeth Wood. Women composers: the lost tradition found.
            New York: Feminist Press, 1994. ISBN 1558610731 (cloth) 155861074 (paper)
pp 25-29.
Küster, Konrad. Opus primum in Venedig: Traditionen des Vokalsatzes 1590-1650. Freiburger Beiträge zur Musikwissenschaft, Bd. 4.
            Laaber: Laaber-Verlag, 1995. ISBN 3890072941.
Landon, H.C.R.  Five centuries of music in Venice; p. 67, 98.
            New York: Macmillan/Schirmer, 1991. ISBN 28713184
            Notes: This book accompanies a series of videotapes from Films for the Humanities & Sciences. Video Vol 2 has information on Strozzi, with a performance of "Amor è bandito" 6.07. OCLC# 34299856
Mabbett, Margaret Anne. The Italian madrigal, 1620-1655.
            Ph.D. thesis, Kings College, University of London, 1989.
            Notes: microfiches at Washington University, MO.
Magani, Fabrizio. "Il collezionismo e la committenza artistica della famiglia Widmann, patrizi Veneziani, dal seicento all'ottocento", Istituto Veneto di scienze, lettere, ed arti. Memori, classe di scienze morali, lettere ed arti, vol 41, fasc 3.
            Venezia: Istituto Veneto, 1989.
Maylender, Michele.  Storia delle accademie d'Italia; vol. ii, p. 224ff; vol. iv, p. 140-141; vol. v, p. 396-397.
            Bologna: L. Cappelli, 1930.
Menegatti, Tiziana. Ex ignoto notus: bibliografia delle opere a stampa del principe degli incogniti: Giovan Francesco Loredano.
            Padova: Il poligrafo 2000. Ricerche (Univ. degli studi di Venezia. Facoltà di lettere a filosofia 8).
Miato, Monica. L'Accademia degli Incogniti di Giovan Francesco Loredan.
  
         Firenze: Leo S. Olschki Editore, 1998.
Murray, Monica.  A Parallel Study of Solo Vocal Works by Women Composers: Comparison to Works from the Standard Repertory.
            University of Minnesota dissertation, 1993
Newcomb, Anthony. “Courtesans, Muses, or Musicians: Professional Women Musicians in Sixteenth-Century Italy”, Women Making Music, ed. J.M. Bowers and J. Tick; p. 90-115.
            Champagne-Urbana, Ill.: University of Illinois Press, 1986. ISBN 252012046
Nichols, Janet.Women music makers: an introduction to women composers.
            New York: Walker, 1992. ISBN 802781683 (cloth) 802781691 (paper).
pp 1-11.
            Notes: For juvenile readers.
Pendle, Karen, ed. Women and music: a history.
            Bloomington, Ind.: Indiana University Press, 1991. ISBN 253343216
Racek, J. Stilprobleme der italienischen Monodie.
            Prague: Státní pedagogické nakladatelství, 1965.
Rosand, Ellen.  Opera in 17th Century Venice.
            Berkeley: University of California Press, 1990. ISBN 520068084
Rosch Widmann, Eva S. I Widmann: le vicende di una famiglia veneziana dal Cinquecento all' Ottocento.
           
Venezia: Centro tedesco di studi veneziana, 1980.
Roster, Danielle. Les femmes et la création musicale: les compositrices européennes du Moyen-Age au milieu du XXe siècle.
            Paris: L'Harmattan, 1998. ISBN 273846565. pp 57-73; 343-344.
Schulenberg, David. "Secular Vocal Music of the Later Seventeenth Century", Music of the Baroque.
            New York: Oxford University Press, 2001. ISBN 195122321.
Schmitz, E. Geschichte der weltlichen Solokantate; p. 81f.
            Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1914/1955.
Sguotti, Stefano. Lodovico Widmann (1719-1764): Un patrizio veneziano "alla moda" a meta del settecento. Tesi di laurea, 1995-96, Università di Padova.
Whenham, John. "Strozzi, Giulio", New Grove Encyclopedia of Music and Musicians, 2nd ed.
           London: Macmillan, 2001. vol 24, pp 607-609.
REVIEWS OF MUSIC EDITIONS, PERFORMANCES, AND RECORDINGS
Carter, Tim. "Monteverdi Circles", Early Music, 22 (Aug 1994), p. 513-514.
            Review of recordings, including La Virtuosissima Cantatrice by Musica Secreta.
Hill, John Walter. “Review: Barbara Strozzi, Cantate, ariete a una, due, e tre voci, opus 3. Edited by Gail Archer”, Journal of Seventeenth-Century Music.
            http://www.sscm.harvard.edu/jscm/v5/no1/Hill.html: 1999. ISBN 1089-747X
Kosciesza, Andrew. “Review: Barbara Strozzi, L'Astratto. Barbara Strozzi, 14 Arien aus opus II”, Continuo Reviewonline.
            http://continuo.com/reviews/strozzi.htm
Macy, Laura. “Review: Editions of 17th-century song” (on the Kolb and Archer editions), Early Music, 27/2, 1999; p. 329-330.
Robins, Brian. “Review: Arie Antiche, Maria Bayo, soprano”, Fanfare, 27 August, 1999.
Slavin, John. “The ill-treatment of Strozzi: Barbara/O - the Strozzi Project”, The Age, 2000. http://www.theage.com.au.